La ciutat

La ciutat

dissabte, 9 de desembre del 2023

Aparador provincial: fira i mercat.

Crec que va ser el Nadal del 2020 quan va celebrar-se per primera vegada "la fira nadalenca de la diputació" per promocionar el consum d'aliments amb segell castellonenc inclosos en la marca "Castelló ruta de sabor". Una exposició gastronòmica, que porta per meta incentivar l'adquisició de productes locals en aquestes festes que ara ens aprestem a celebrar.

El lloc elegit per col·locar els estands de les xicotetes empreses locals que van acceptar la invitació per mostrar i vendre la millor selecció dels seus productes, com era d'esperar per nàixer a l'aixopluc de la Diputació, fou la cèntrica plaça de les Aules.

A banda de poder contemplar la producció alimentària provincial, els assistents també vam poder gaudir d'activitats complementàries, des de 'showcookings' a presentacions de productes. Aquesta activitat va aconseguir en els dies en què va romandre activa no tan sols la potenciació de la marca "Castelló ruta de sabor", si més no també obrir un nou espai d'exposició on presentar a la ciutadania tota la gamma de productes que ofereix la nostra terra.

Per això, l'any següent, el 2021, des de les àrees de Turisme i Desenvolupament Rural de la Dipu, va tornar a apostar-se per "la fira", mantenint l'espai físic però augmentant considerablement el nombre de casetes amb productes cent per cent castellonencs.

El fet que del 8 a l'11 de desembre del 2022 des de la regidoria d'Innovació comercial, l'ajuntament impulsara una proposta per dinamitzar el centre de la ciutat, amb la celebració d'un "Mercat Nadalenc" que va oferir desenes d'activitats per a un públic familiar i una àmplia varietat de productes a les seues parades, ubicades entre els carrers de Cavallers, Major i plaça de les Aules, unit a l'augment anual del nombre de casetes de la fira nadalenca de la diputació, va fer que aquesta darrera fóra traslladada a un nou espai, a la plaça de l'Hort dels Corders, essent 22 les empreses que finalment van muntar les seues paradetes en aquell emblemàtic lloc.


Ara, arribats a aquestes dates, i des d'ahir 8 i fins demà dia 10, novament l'Hort dels Corders acull una nova edició d'aquest aparador gastronòmic, amb una clara i doble aposta, presentar i mostrar els productes i aconseguir que els visitants els compren i els consumisquen, per això podem parlar a la vegada de fira i mercat.


Una estona al matí i una altra a la vesprada vaig acostar-me ahir a aquest espai de promoció i venda de productes, i tant en una com en l'altra ocasió, vaig sentir en abandonar la plaça la mateixa sensació: com a fira, com a promoció, s'estava assolint l'èxit, molta gent passejava entre les casetes, observava amb més o menys atenció els productes i atenia la demostració culinària que en un moment de la vesprada, el xef Miguel Barrera del restaurant Cal Paradís de Vall d'Alba realitzava, però les vendes, dels diferents productors semblaven ser-ne poques d'acord amb el nombre de bosses amb què els visitants abandonaven el lloc.

I jo mateix em feia la pregunta: si hi havia interés manifest pels productes, per què no es traduïa en major nombre de compres? I la resposta és molt senzilla, els productes, licors, tomates, olis, melmelades, embotits, cerveses, xocolata, trufes, torrons i dolços, resultaven massa cars per les butxaques mitjanes d'aquells que ens acostàvem.

He llegit en algun lloc que una de les prioritats, un dels objectius a aconseguir per la nova presidenta de la diputació castellonenca, la senyora Marta Barrachina, és "que el sabor a Castellón se deguste todo el año y más allá de nuestro territorio".


Sense ser expert en el tema
li diria a la senyora Barrachina que crec que hi ha dues maneres complementàries per obtenir aquell objectiu, una mitjançant un impuls i reforç de la projecció de la marca, participant en fires i festivals gastronòmics, locals, nacionals i internacionals, cas de Fitur, Madrid Fusion o Mediterrànea gastrònoma, l'altra amb uns preus de venda atraients, amb beneficis menors pels productors, reclam per incentivar el consum entre aquells que s'acosten als aparadors de la fira ruta de sabor o al mercat nadalenc.

Com a fira no tinc cap dubte l'èxit està assegurat, com a mercat, tot i que jo vaig contribuir amb una adquisició testimonial, crec que el resultat no estarà a l'altura de l'esforç de productors, expositors i organitzadors. Tal vegada caldria plantejar-se si amb preus una mica més baixos, les vendes augmentarien i els beneficis encara serien idèntics. A la fi, pot ser només qüestió de màrqueting, investigar un mercat, oferir valor i satisfer el client.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada