Tal dia com hui de 1978 començaven les festes de la Magdalena. L'alcalde el senyor Pla i el president de la Junta Central, el senyor Carot, mostraven la seua preocupació per trobar una confluència entre els actes tradicionals, que havien de perdurar, i uns nous aires que l'evolució festera al compàs dels nous temps marcava, i que es manifestava any rere any, en una participació popular cada vegada més gran.
La participació massiva dels
veïns i visitants en la romeria feia necessari prendre noves mesures, per
evitar la incomoditat evident que ocasionaven les llargues cues de vehicles que
intentaven accedir a l'ermitori i, a la vegada, buscar noves zones d'aparcament
per facilitar un accés ràpid i amb tota la seguretat possible.
Fruit d'aquesta preocupació
va sorgir la idea de buscar un complement "a l'autobús romer", servei
que l'empresa Autos Mediterràneo anava realitzant amb eixides des del carrer
Sant Roc, plaça del Rei o "la Farola", des de feia ja uns quants
anys, obrint la possibilitat de fer també el trasllat emprant el tren,
iniciant-se converses amb els responsables de Renfe.
D'aquelles converses entre les dues administracions, la ferroviària i la municipal va eixir un nou acord que suposava un major grau d'implicació del servei de rodalies de Renfe amb la ciutat, que vindria a millorar l'accessibilitat a l'ermitori en aquell dia tan assenyalat, fet realitat en el que va anomenar-se des d'aquell any el "tren magdalenero".
De manera que tal dia com
demà, fa 46 anys, entre les 9 i les 11 del matí en sentit d'anada i entre les
12:30 i les 14.30 en tornada, per primera vegada en la història de les
renovades festes, un comboi especial, amb banderoles penjant al capdavant de la
màquina, va estar fent viatges entre l'estació de Castelló i el baixador de Les
Palmes.
L'èxit va ser tant que des
d'aquell moment i sense faltar cap any, arribat el dia de la romeria el tren
magdalenero pren protagonisme, contant-se per milers, famílies senceres, grups
d'amics, veïns i vistants, romeus tots, que per la comoditat que representa,
fan habitual aquest mitjà per desplaçar-se fins als voltants del turó. En
aquest dia el baixador de Les Palmes es converteix en un riu de gent disposada
a complir amb la tradició.
Ja dins el segle XXI, i en
concret l'any 2013, essent alcalde el senyor Bataller i regidor de festes el
senyor Torres, a més a més d'allargar-se el servei fins a les 18:00 hores, amb
motiu del 150 aniversari de l'arribada del tren a Castelló, va editar-se un
bitllet especial commemoratiu, rememorant el disseny dels antics bitllets
ferroviaris del segle XIX; un bitllet que facilitava l'anada i tornada a la
rodalia de l'ermitori per un preu de 3,5 euros.
I la història continua, el
diumenge vinent novament els castellonencs serem romeus i novament Renfe vol
prestar aquest servei anunciant que tornarà a activa el tren magdalener oferint
10.000 places, en horari continuat des de les 09.15 fins a les 17:30 amb una
cadència de 25 minuts.
A peu o en qualsevol classe
de vehicle, estic segur que veurem fins i tot algun patinet, el diumenge tots
tenim una cita amb la nostra història i les nostres tradicions. És igual com
arribem, el fet és trobar-nos i retrobar-nos, unint-nos un any més per la
tradició, el record i la festa.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada