Una de les principals
característiques que des de sempre ha definit l'agricultura al nostre terme, ha
estat el fet de l'existència de molts agricultors però conreant parcel·les molt
xicotetes.
Fruit d'aquest minifundisme,
ha estat que hi ha hagut pocs dels anomenats grans propietaris, aquells que
posseïen grans finques, fet que hi ha contribuït i molt al progressiu i continu
abandonament de terres, unint-se a la seua baixa rendibilitat, l'encariment de
manteniment dels cultius, produint-se en els darrers anys una forta davallada
en els anomenats "agricultors actius".
Aquest problema que ve de
lluny, va ser ja abordat per la UE allà en 1962 creant la PAC, l'anomenada
"Política Agrícola Comuna", una associació entre l'agricultura i la
societat, convertint-se en el pas dels anys en un dels elements vertebradors de
la Unió Europea a la vegada que receptora d'una part molt important del
pressupost comunitari, donant-se inicialment un suport als preus i, a partir de
la reforma de 1992 uns pagaments directes en funció de les hectàrees conreades.
L'any 2003, en una nova reforma, es dóna un pas més, suprimint-se la connexió
entre les ajudes i la producció, rebent-se allò que s'anomena "pagament
únic" que no està vinculat a la producció sinó al compliment de
determinades normes i exigències.
Unes ajudes que incideixen
de manera favorable i en alguns casos decisiva en el manteniment de les finques
en producció. No estem parlant de grans quantitats, al voltant de 300 euros per
hectàrea, el que venia a suposar un cobrament de 25 euros per fanecada.
Però aquests pagaments
directes I des del 2015 han anat reduint-se, de manera que si el total de
terreny conreat no arribava a 4 fanecades, aquell any ja no es tenia dret a
l'ajuda, per no arribar aquesta als 100 euros. L'any següent, el 2016, el
llindar va ficar-se en 8 fanecades, 200 euros i el 2017 en 12, de manera que si
no s'aconseguia per al conjunt d'una sol·licitud els 300 euros, aleshores no es
rebia res.
Això en la pràctica ha
suposat que, pel propi model agrícola local, amb llauradors que encara mantenen
terres i explotacions menudes, molts dels xicotets llauradors castellonencs
hagen deixat de percebre el suport, les ajudes PAC. Estic segur que sense
aquest incentiu serà ara més difícil encara continuar les tasques agrícoles.
I quin és l'objectiu de
situar el llindar en els 300 euros? Crec que tant la UE com el Govern Espanyol,
a través del Ministeri d'agricultura i de les Conselleries corresponents en els
governs autònoms, ho tenen més que clar: retallar el nombre de beneficiaris de
les ajudes al màxim, malgrat que Brussel·les i el Ministeri diuen que no es fa
per estalviar diners, sinó per estalviar en la tramitació, gestió i control
dels expedients. Quina barra!!!
No voldria ficar-me en política
però vist el que està passant-me, jo també estic entre els que han deixat de
rebre les ajudes en aquest any passat, el que veig clar és que el Govern
"als xicotets agricultors" que lluitem per mantenir en producció unes
terres en molts casos heretades dels nostres avis i pares, no ens vol.
I no em serveix allò que he
escoltat en més d'una ocasió, que costa el mateix tramitar una ajuda per rebre
150 euros que una amb dret a rebre'n 1.500, però això, no són criteris, a la fi
la realitat és que molt xicotets sumem una gran quantitat de diners no rebuda.
La solució és ben senzilla,
fixar el llindar per tindre dret a subvenció en 100 euros, 4 fanecades, i no
300 euros, per a què els més de 116.000 beneficiaris del "pago únic"
en tot el territori espanyol, 30.000 a la nostra Comunitat, que cobràvem entre
100 i 300 euros fins a aquest moment, poguérem seguir apareixent en el llistat
de beneficiaris.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada