Arribem a la tercera i
darrera part de la setmana de festes. Si el passat cap de setmana va ser el
"de la tradició" i els dies centrals, la segona part de la setmana,
els dedicats al gaudi i la diversió, a compartir i oblidar les penes, aquesta
darrera part festera és la que té com a eixos centrals la devoció, manifestada
per l'ofrena de flors i, i la projecció cap a l'exterior, la
internacionalització feta palesa mitjançant la visita de companyies d'animació
i bandes internacionals.
Internacional és una paraula
que en pronunciar-la ens ompli la boca d'orgull i satisfacció. Tenir unes
festes declarades d'interés turístic internacional, com a manifestació dels
valors culturals, de la tradició i dels valors etnològics que comporten les
nostres festes, suposa a més a més d'un reconeixement de participació
ciutadana, de festa al carrer per tots i a totes hores, el repte i
l'acceptació, que "la Magdalena" ha de ser original, diversa i
atraient quant a la promoció turística, que ens duga tenint una ampla
repercussió en els mitjans de comunicació internacional. Amb aquest esperit el
2010 vam aconseguir aquesta distinció honorífica.
Tot just a la vesprada
d'ahir, considerem, va donar-se el tret de sortida a aquesta internacionalització
en celebrar-se la desfilada internacional del FAMM. És veritat que cinc països
europeus i huit companyies d'arts escèniques van desfilar pels carrers buscant
convertir la ciutat en un mons d'il·lusions, màgia, creativitat, originalitat i
música, però la realitat ens va fer veure que, amb algunes contades excepcions,
ni els diferents artefactes mòbils, ni els titelles, ni les estructures mòbils
d'algunes de les companyies actuants van suposar cap novetat i menys encara res
"mai vist", res tan espectacular que meresquera ser ressaltat pels
mitjans de comunicació nacionals i menys encara internacionals.
La desfilada internacional
ha passat, també aquest any, sense ressò fora del nostre terme i així, poc
ajuda a créixer i escampar la internacionalització. Caldrà plantejar-se
seriosament des de la Junta de Festes i des del Patronat si és un problema
econòmic, de visió de programació o simplement de continuisme, però siga com
siga, la d'ahir en boca de molts dels que vam assistir amb expectació a la desfilada,
va ser fluixa, molt fluixa, massa fluixa per la ciutat, tot i que ja ens
imaginàvem alguna cosa en veure l'avanç que va suposar el Tombacarrers d'uns
dies abans.
I l'altre gran element
fester que pot i deu fer-nos més internacionals, que ha d'atraure gent de més
enllà dels nostres límits territorials han de ser les bandes internacionals. En
aquest aspecte, cal reconèixer que desplaçar més de 250 músics procedents de
Suïssa, Bosnia, Holanda, Eslovàquia i Escòcia, suposa a més a més d'una forta
despesa econòmica, un procés de selecció i elecció que requereix autèntics
professionals, per aconseguir que les bandes participants tinguen una qualitat
més que considerable. En aquest aspecte, també i fixant-nos en el que vam veure
ahir al recorregut, la qualitat musical i escènica d'algunes de les agrupacions
que aquest any ens visiten, presenta un nivell molt baix.
Fa 10 anys que vam encetar
el camí de la internacionalització però malauradament hem avançat poc. Tothom
coneix fora dels seus llocs la fira d'abril de Sevilla, El Rocio de Huelva, el
descens del riu en Ribadesella, els sanfermins de Pamplona, les Falles
valencianes, els moros d'Alcoi o el carnestoltes de Tenerife. Quanta gent de
fora d'Espanya coneix la nostra Magdalena? Doncs, ja està tot dit quant a la
internacionalització, alguna cosa no estem fent bé.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada