Va ser per molts anys un dels elements que mai faltava penjat al clau de la cuina. En arribar aquestes dades la Caixa Rural Sant Isidre de Castelló el repartia, de manera personal, fent-lo arribar a casa de tots els socis, juntament amb el complementari "Taco" del Cor de Jesús.
Era aquell calendari de fulles mensuals, que amb una imatge
costumista i amb l'encapçalament "Unos por otros y Dios por todos",
lema de l'antic gremi de llauradors cofundat el 1896 pel recordat Antonio
Vicent Dolz, el Pare Vicent, s'encarregava de recordar-nos que el temps, la
vida, passa de pressa.
Recorde que l'arribada del
calendari a casa i la posterior enganxada del taco "amb farinetes" a
sota de la imatge i per damunt de les diferents fulles mensuals que s'anirien
arrancant a mesura que passaven els dies, constituïa tot un esdeveniment. Amb
el pas dels anys, primer el calendari va perdre el "taco", després va
deixar de rebre's a casa i calia passar per les oficines a recollir-lo, per
finalment amb allò de les transformacions i fusions bancàries, va desaparèixer.
Va haver-hi una època en què
sobretot les entitats bancàries, caixes i bancs, editaven i lliuraven a clients
i amics, de la mateixa manera que ho seguien fent algunes empreses privades,
tallers, comercials, bars, restaurants, fabriques..., calendaris grans, de
fulles, dels anomenats de paret, per a després, pujar-se'n a la moda dels
calendaris de butxaca, xicotets, d'una mida general de 5 x 10 cm
aproximadament,, usats també per a la promoció dels negocis o les empreses al qual
pertanyia i destacant-se les dates importants del país que l'editava i que va
despertar entre alguns la "calendofilia" o col·leccionisme d'aquests
objectes.
Amb l'arribada de la
tecnologia, primer van ser els rellotges digitals de polsera, que marcaven els
dies, després els rellotges-calendari digitals de sobretaula, fins a arribar
als calendaris en els telèfons mòbils, juntament amb la crisi econòmica que va
afectar moltes empreses, va suposar que malgrat ser molts els beneficis que els
calendaris podien arribar a donar a les empreses en ser unes grans ferramentes
publicitàries, per la seua durabilitat i utilitat, bancs, empreses i comerços
en molts casos, reduïren la seua publicació o simplement deixaren d'editar-los.
Per això, que ara, en els
darrers anys, una entitat bancària, Ruralnostra, transformació de l'antiga
caixa rural de Betxí, que des de fa un temps manté oficina a la nostra ciutat,
seguisca editant i lliurant un calendari de paret, que a més a més d'estar
imprés amb paper 100% reciclat, cada any, estiga dedicat a un tema curiós o
d'actualitat, així per citar només alguns dels darrers, el 2017 va dedicar-se a
les receptes de cuina tradicionals valencianes, abans va haver-n'hi un dedicat
als jocs tradicionals i el d'aquest 2020, que tot just començarà demà passat,
ens recorda la necessitat de reciclar, tenir cura de la natura respectant la
fauna i la flora, controlar el consum d'energia o comprar amb el cap, és de
molt agrair.
És veritat que altres caixes
rurals, cas de l'Alcora o Vila-Real, també editen calendaris que donen a
conéixer aspectes importants o curiosos de les seues localitats, però tenen la
particularitat que malgrat en algun cas fer-ho de manera altruista,
publicitària, en altres ho fan amb "beneficis solidaris", és a dir
recaptant uns diners per la seua venda.
Malgrat que el calendari
haja perdut el seu ús originari, religiós i agrícola, per recordar festivitats
o indicar el temps de la sembra o la collita, no vull resistir-me a la seua
desaparició i jo, d'una banda seguisc comprant el "taco" i d'altra
tinc el de ruralnostra que, de forma visual, em mostren el fet concret del pas
del temps i, a més em recorden que aquell, el temps, l'he de fer servir per a
transformar-lo en alguna cosa específica, visible i útil.
Feu vosaltres el mateix
i per molts anys que puguem seguint gaudint d'aquesta ferramenta, fins i tot
per "programar" les vacances!
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada