"Desde hoy funciona
un camión para viajeros entre Castellón y las Villas de Benicasim, corrigiendo
así deficiencias del servicio de trenes. El mismo camión recorrerá por la tarde
el trayecto de Castellón al Grao...", així començava el dilluns 19 de
juilol de 1920, la notícia "local" a la primera pàgina del número
9614 del "Heraldo de Castellón".
I és que fins fa tot just
hui 100 anys, la manera que empraven per a desplaçar-se els veïns de la ciutat
a les poblacions veïnes eren "els carruatges", sempre que no es
poguera anar amb la Panderola, de via estreta, implantada l'any 1888 o el tren que des de 1862
enllaça València amb Tortosa i més enllà.
El 1909 per allò de no
arribar ni el tren ni el tramvia, havien estat establertes pel Govern unes
concessions, unes línies, entre Cabanes i Castelló, entre Castelló i Vila-real,
o un servei a Morella, amb "automòbils-omnibusos", nom que prové d'auto
que significa "per si mateix", mòbil, que es mou, omnis
"tot", i "bus" és el datiu, "per a". Així que
òmnibus significa "per a tot" o "per a tots", vehicle que
es mou per si mateix i que servei per a tot propòsit. Però la paraula es va
contraure i va quedar en un complet sense sentit.
Aleshores millor emprar
camió? "Camión para viajeros" que és la forma que empra el diari, és
l'encertada? Doncs vet per on si, perquè camió seria la paraula correcta. Camió
significa simplement "carro gran", i malgrat no estar arrossegat per
cap animal, simplement és això, un mitjà de desplaçament col·lectiu.
Però pel fet que ja
arribava el tren a Benicàssim i fins i tot es disposara d'un baixador a les
Villes, crida molt l'atenció la ficada en marxa d'aquest "servicio de
camiones", tot i que sembla justificat el mateix per "la falta del
número necesario de trenes o por demasiado altas quizás las tarifas".
El mateix diari desitjava
a l'empresa o al particular "amo" del camió, de qui no aporta cap
altra informació, el marjor dels èxits, a la vegada que l'animava a estendre el
servei per l'interior del poble i fins als afores, per la "ciutat jardí",
la Gran Via i les carreteres de l'Alcora i Morella, zona d'eixample de la
ciutat on s'ubicaven els habitatges més saludables.
Haurien de passar encara
uns anys, fins que el 1927 altres empresaris es llançaren a l'aventura de
lluitar per unes noves concessions i la Junta Provincial de Transports
adjudicara diferents serveis d'autobusos?, omnibusos?, camions?... a
Pizzamilio, Suso, Dávalos, Furió, Cervera, Cuevas o Soler.
Va ser aquest darrer José
Soler Soliva qui l'1 d'octubre de 1925, cinc anys després de l'inici del primer
servei, aconseguira una part de la línia Castelló-Benicàssim, concretament la
Castelló-Grau amb un servei "d'auto-òmnibus" o
"auto-camió", sent l'empresa cabanenca Autos Mediterraneo,
inicialment amb José Cuevas i després amb el seu germà Javier, qui van el 1927
aconseguir el servei de Castelló a
Benicàssim, Orpesa, Cabanes, Torreblanca, Vilanova d'Alcolea i Alcalà de
Xivert.
Després va venir la
guerra, la pau, la recuperació, l'estiueig a la platja i el "boom"
del turisme. Autos Mediterràno va continuar l'expansió i mantenint el servei
per la costa i a la vegada que l'empresa creixia també ho feia el servei,
sobretot a la temporada d'estiu i, a hores d'ara, en aquest juliol són més de
40 "els serveis" diaris que podem agafar per fer aquest desplaçament
i, en els pocs més d'una quinzena de quilòmetres que separen la capital de
Benicàssim, pujar o baixar, en qualsevol de les més de 20 parades en què es
distribueix el trajecte, del vehicle, de l'autobús, nom que definitivament
sembla ha aconseguit arraconar els altres.
I si la història dels
serveis de viatgers des de Castelló a Benicàssim per la costa, resulta curiosa,
més encara ho és l'original nom del primer vehicle que va realitzar el servei,
"camió". Què pensaríem si hui mateix algú ens preguntara on s'ha
d'agafar el camió per anar a Benicàssim? Tot canvia, tot evoluciona, anem a
més!
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada