Si un dels més famosos tresors
artístics del Vaticà a Roma és sens dubte la capella Sixtina, decorada per
Miguel Àngel, on es representa tota la història del món des de la creació fins
el judici final, també a Castelló, trobem al Palau de la Diputació, la història
del nostre poble, de la província, en aquest cas, una sèrie de pintures de gran
format col·locades al vestíbul, realitzades utilitzant la tècnica de l'oli
sobre llenç belga prèviament preparat al gesso, concebudes pel pintor
borrianenc, Traver Calzada i creades al llarg de 10 anys, entre el 2001 i 2010.
10 grans obres que, ahir,
novament, i amb motiu de la visita que vaig fer a l 'exposició dels “mantos de
la Marededéu” que aprofitant la celebració del II any Marià, s'exposen per
primera vegada en la història, al vestíbul del Palau; peces que han vestit a la
Verge del Lledó, des del segle XVIII fins els nostres dies, i que, es
salvaguarden per sempre a la Basílica.
Tot i que el motiu principal de
l'exposició és gaudir de l'oportunitat única de poder contemplar “de prop” els
mantos, xicotetes obres d'art que amaguen milers de sentiments, emocions i
il·lusions de molts castellonencs envers la Patrona, el que més crida l'atenció
del vestíbul són, naturalment, les grans pintures murals de Traver Calzada
Amb colors vius, imatges
impactants i difuminats exquisits, es representen mitjançant 10 escenes
múltiples les tradicions, folklore i idiosincràsia del nostre poble, història,
racons i mitologia:
“Cenobi, mar i foc” evocant el
sortilegi del solstici de la nit de Sant Joan i l'espiritualitat monacal,
“Tauromàquia, romeries i rituals”, el mural més gran, dedicat a les
manifestacions festives de les comarques com la Santantonà de Forcall, la dansa
guerrera de la Todolella, els pelegrins de les Useres o l'entrada de bous i
cavalls de Sogorb, contemplats per alguns dels personatges gloriosos de la
història provincial, “Tombatossals i la Mare de Déu del Lledó”, la mitologia
castellonenca, “El sector primari” activitats laborals de la taronja, la pesca
i l'agricultura de secà.
“Exorcismes, dimonis i devocions”,
fetitxismes i faules en referència a La Balma, les Coves de Sant Josep i
l'ermita de Sant Sebastià, “Personatges, costums i folklore”, amb una impressionant
escena de tir i arrossegament i retrats d'il·lustres fills de la província,
“Tradició, coneixement i desenvolupament” la UJI, l'aeroport, les pintures
rupestres..., “Terra de Papes, reis i sants”, amb Sant Mateu i Peníscola com a
protagonistes, “Els horrors de la guerra” cant a l'heroisme de la defensa del
pont del Millars i, “L'origen dels pobles” al·legoria del primer i del darrer
ajuntament de la província, Borriana i Les Alqueries.
Grans llenços que configuren les
comarques de Castelló, marc idoni per aquesta exposició de mantos de la Verge.
Ciutat i província en un tot, treball i devoció de les nostres gents, creences
profundes, idiosincràsia i dogma.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada