La ciutat

La ciutat

dimecres, 22 de juny del 2016

Rutes matemàtiques

La sessió plenària de l'ajuntament de Castelló del passat mes d'octubre, va aprovar en despatx extraordinari una moció per unanimitat mitjançant la qual la nostra ciutat s'adheria a l'Associació de Ciutats Educadores, impulsant un nou concepte de ciutat com a agent educador actiu, prenent com a marc de referència la ciutat com un espai on desenvolupar l'activitat educativa.

Açò obria la porta a moltes i diverses iniciatives, a nous paradigmes, nous projectes compartits que havien d'involucrar en molts casos a diferents departaments de l'administració local, principalment les regidories d'educació i cultura.

Un dels reptes de la política municipal castellonenca va ser posar en valor tots aquells recursos que la pròpia ciutat oferia per facilitar als veïns a la vegada que una major qualitat de vida, unes possibilitats d'aprenentatge que contribuïsquen a augmentar el nivell cultural, social i educatiu.

I una primera conseqüència no va fer-se esperar; de la mà de la societat d'educació matemàtica de la Comunitat Valenciana que porta el nom del matemàtic de l'edat d'or de la ciència islàmica Mohammed Ibn Musa al-khwarizmi, introductor dels nombres indoaràbigs i dels principis de l'àlgebra, amb seu a València, va oferir-se la possibilitat de promocionar les anomenades "rutes matemàtiques per Castelló".

Les rutes matemàtiques no són un invent recent, ni tampoc nostre, existeixen des de fa ja un bon grapat d'anys. Són materials didàctics que ajuden a visualitzar les matemàtiques des de l'entorn més proper, mitjançant activitats d'acord amb els continguts dels diferents programes escolars. En definitiva són recorreguts pels carrers i places de la ciutat, amb intenció de veure i apreciar com les matemàtiques són present per tot arreu.

Emprar l'entorn com un recurs didàctic per a la divulgació, l'ensenyament i l'aprenentatge de les matemàtiques amb l'objectiu que qualsevol ciutadà o els estudiants desenvolupen actituds positives cap a elles i aconseguir un aprenentatge més significatiu.

Saragossa, Còrdova, Granada, Alacant, Elx, València ja disposaven de diferents rutes, calia crear-les per Castelló, i així es va fer; un grup de professors de Castelló, membres d'aquella associació amb el professor Pedro Gómez al capdavant, van enllestir uns materials que, l'ajuntament va recolzar i fer seus; de manera que, des de fa uns mesos, qualsevol interessat pot, accedir a ells.

Com? D'una manera molt fàcil, a través de la pàgina web municipal en la secció de cultura i dins l'apartat de rutes culturals. Podeu accedir a través del següent enllaç directe: RUTES

Es tracta d'un bon grapat d'activitats que permeten ser desenvolupades en dos moments o fases, una primera de presa de dades i investigació, en els punts de la ciutat en què estan situades les activitats i una segona de reflexió que pot desenvolupar-se en qualsevol altre lloc o allí mateix, a la pròpia elecció.
Tot un encert aquest projecte que no està tancat, que ha de tenir una continuïtat i, a aquests materials que fan del carrer objecte d'estudi matemàtic, de segur poden seguir-los altres que facen del carrer objecte d'atenció plàstica, visual, arquitectònica..., amb una sèrie de futurs itineraris urbans on diferents estils i finalitats amb un fil conductor comú ens porten a gaudir, conèixer i saber, una mica més del nostre estimat poble.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada