Avuí l'església catòlica honora
amb especial atenció un sant aragonès nascut el 1902 que va morir tot just un
26 de juny de 1975, fa hui 39 anys i que fou canonitzat pel papa Joan Pau II
l'any 2002, acció coneguda popular i irònicament com la “turbocanonització”.
Sant José Maria Escrivá fundador de “l'obra”, de l'Opus Dei, del nou camí dins
l'església, de la santificació a través del treball.
Des de la seu fundació el 1928,
l'Opus ha sabut crear un embolic que no es correspon amb l'estructura de
qualsevol organització que, en situacions de normalitat democràtica, es regeix
pel principi de la transparència. El secretisme i l'opacitat financera han
estat presents en la seua sòlida instauració i des dels anys 50 del segle
passat va tenir grans parcel·les de poder al nostre país, estenent-se des de
les universitats fins les editorials.
Tot i que a la mort de Franco va
produir-se un replegament, amb els governs “de dretes” del partit popular amb
Aznar al seu capdavant va seguir aconseguint nous reptes i una gran influència
religiosa que, a hores d'ara, impregna la política de les administracions a
nivell mundial.
Si alguna cosa caracteritza a
l'Opus Dei hui, és el seu funcionament clarament endogàmic, amb una fèrria
instrucció dels seus membres en centres educatius propis, sense que els tremole
el pols a l'hora de reclutar joves. Això, juntament amb l'obsessió per la
jerarquia familiar tradicionalista fa que el control “pel superior” d'una
banda, el caràcter elitista dels seus centres educatius, col·legis de rics i
riques, per un altra i els clubs, obres corporatives al servei de les famílies,
cree persones enfrontades contínuament entre el món interior i la realitat
exterior com a font de pecat.
Ací, a les nostres terres, el fet
explicable de la proximitat ideològica de l'Obra als plantejaments del partit
governant, ha repercutit també en una cada dia major presència social;
Terranova, Miralvent, Moreres... són clars exemples a Castelló de l'Obra del
Sant i viver de la Universitat de Navarra.
Sota el paraigües “del caràcter
propi”, de la formació en els valors humans i cristians trobem: educació
diferenciada per sexes com a manifestació d'educació personalitzada i
pluralitat educativa, obligatorietat d'uniformitat en el vestir, enemistat amb aquells
que no compartixen la seua forma de ser i que presumint d'allò que tenen a la
vegada ho fan d'allò que mai tindran, valorant als demés de manera proporcional
a la situació econòmica dels seus pares... visió transcendent de l'existència
humana i de la identitat cristiana.
Podem trobar també altres
tentacles de l'Obra, estesa pel teixit econòmic i en una ampla gamma de sectors
des del comerç fins la indústria, passant per metges, mestres o funcionaris,
sota el control dels directors, tant en l'àmbit públic com privat. És públic
que la família de Juan Cotino, expresident de les Corts Valencianes i membre de
l'Opus Dei, estiga vinclada al finançament il·legal del PP de Camps, al Cas
Bàrcenas, a la visita del Papa o la tragèdia del metro.
I a Castelló, serà així o no, però
noms com Carlos Fabra, Juan Costa, Victor Campos, Evaristo de Vicente, José
Soriano... són noms que apareixen com adeptes i arrelats a l'Obra, tot i que
sembla ser que l'Opus no compta amb gent de Castelló que ocupe a nivell estatal
i mundial alts càrrecs dins l'organització, però... temps al temps ,doncs el
seu ideari i les seues xarxes d'influència i de control sobre el teixit social,
no paren d'estendre's, i això, voleu pensar que és bo per tots? No ho
sé, Sant José Mari, tinc els meus dubtes.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada