La ciutat

La ciutat

divendres, 6 de març del 2020

El millor regal és... l'inesperat!


Avui, aquest matí m'han fet un regal sensacional que m'ha encantat. És un obsequi molt especial perquè me l'ha fet una persona amb qui he compartit en els darrers anys tasques festeres, il·lusions, treballs i esperances, a qui considere més que "un fester amb sintonia", un gran amic que se les pensa totes! L'hauré de fitxar com a "publi relations"!!

Havíem quedat al cor de la ciutat, allà on la plaça Santa Clara s'uneix amb la Major. Quan he arribat ell ja hi estava allí, desdejunant, estava a punt per a empassar-se un tallat i una pasta, jo assegut al seu costat anava a donar compte d'un "bitter" i uns cacauets; de sobte, enmig d'una  conversa,  naturalment amb temes festers, treu de dins d'una cartera que recolzava sota la taula, un sobre mitjanet i encoixinat i em diu: com vaig dir-te, tinc una cosa per a tu, i tot seguit ha allargat la mà amb el sobre.

En el seu interior hi havia un llibret xicotet, de 14 pàgines, un programa oficial de festes de la Magdalena de Castelló, especial, molt especial, no només per ser el de 1948, el de les festes celebrades entre el 28 de febrer i el 7 de març de fa tot just ara 72 anys, si més no perquè ell sabia que a mi, de tots els programes oficials editats des de l'any 1945 fins ara, era el que més il·lusió em feia.

Si, em feia molta il·lusió, voleu saber per què? Perquè només em faltava aquell per tenir-los tots. Sabeu, aquells que em coneixeu, que sóc un enamorat de la meua terra, del meu poble, dels meus costums, tradicions i festes i, des de fa anys, he anat recollint entre altres records festers magdaleners, els cartells originals i els programes oficials. De cartells me'n falten molts, sobretot de les primeres dècades, però de programes, amb el pas dels anys, havia aconseguit reunir quasi tota la col·lecció, només el del 1948 es resistia, aquell que Ximo hui m'ha regalat.

Sí, amics, ha estat una gran i captivadora sorpresa. M'ha faltat temps per, en arribar a casa, assaborir-lo i començar a trobar curiositats. Vos deixe un tast: com també ho és aquest 2020, el 1948 va ser un any de traspàs, amb una particularitat molt especial, el 29 de febrer va ser diumenge de Magdalena! i, tal dia com avui, el 6 de març de 1948, el segon dissabte de festes, van ser 3 els actes oficials programats: regates al grau, concurs hípic al poble i verbenes als sectors.

Una altra curiositat, el dibuix de la portada del programa, per primera vegada, no coincideix amb el cartell original, cosa que es repetirà en els anys 1957 i 1958 sense cap explicació, i també en 1952, en aquella ocasió amb motiu de la celebració del 7 centernari del trasllat.

I és que el Programa oficial aprovat per l'ajuntament en sessió del 2 de febrer incloïa, en els 9 dies de festa, un total de 45 actes!, amb una observació impresa al mateix programa: "los detalles de cada una de las fiestas que por su importancia lo requieran, se ublicarán en el programa particular de cada una de ellas..."

Enteneu ara per què la Regina i Dames podien acudir a tots els actes ofiials programats per "La Junta Central de Festejos"? Quan poc hem aprés en aquests 75 anys en relació a l'assistència de les màximes representants...

Però tornem al dia d'avui, en què la vida m'ha sorprés i m'ha fet gaudir d'aquest magnífic regal, un programa captivador i amb uns actes curiosos que el progrés s'ha encarregat de fer desaparéixer i que ara en recordar-los ens desperten enyor en algun cas i somriures en un altre, "concurso de escaparates", "feria de ganados", "baile de honor de la reina" o les recordades "regates de snipes i tiro de pichón".

Un programa com dic per assaborir, per buscar coincidències, fins i tot per aprendre i, per descomptat, ja ho dic jo, un bon regal inesperat. Novament moltes gràcies Ximo.

1 comentari:

  1. UN DIA HAURIEU DE CAVIL·LAR QUÈ FEU AMB EL TRASTER DEL CARRER LA TRINITAT?

    ResponElimina