La ciutat

La ciutat

dilluns, 9 de març del 2020

Odiades o estimades?


Va ser a l'inici de l'any 2006 quan la comissió de cultura de l'ajuntament de Castelló va acordar denominar amb el topònim "Castell Vell" el tram de l'antiga carretera nacional 340, entre el pont sobre el riu Sec, en l'inici del carrer de la Vall d'Uixó, i el terme municipal de Benicàssim, que des de feia un temps havia deixat de veure passar el gros dels vehicles en trànsit.

Una antiga carretera nacional, segon intent de treure fora del nucli urbà l'antiga carretera València-Barcelona, que fins aquell moment, dècada dels 40 del segle passat, creuava la ciutat per "les rondes" des de l'actual avinguda de València al sud, fins a l'estadi de Castàlia al nord.

Coneguda per molts anys popularment com "el desvio", 14 anys després s'ha convertit en una avinguda difícil de recórrer en hores punta a causa del nombre de semàfors que la delimiten i el complex nombre de construccions, magatzems, tallers i habitatges que la estrenyen.

Paral·lelament als successius desplaçaments cap a l'oest de la N-340, conseqüència del creixement urbà i per donar resposta i fluïdesa al trànsit rodat, al terme municipal van començar a aparéixer les rotondes. Van ser tan aficionats els nostres governants a crear aquestes noves glorietes a tot arreu que, si hi hagués un rànquing nacional de ciutats i pobles pel que fa a nombre de rotondes, probablement, a hores d'ara, Castelló se situaria a la part mitjana alta de la taula.

Castelló pel que fa al trànsit és en molts llocs conegut no com "de la Plana", sinó com "de la rotonda", doncs en pocs anys n'han aparegut més de 70 repartides per tot el terme, convertint-se en avingudes, carreteres i accessos, com una de les principals senyes d'identitat del poble.

És veritat que una rotonda és una construcció viària, una via circular al voltant d'altres vies a interconnectar, i està dissenyada per facilitar les cruïlles de camins i minorar el perill d'accidents i, per tant, en molts casos és necessària i en altres aconsellables. Però totes són útils? Tinc els meus dubtes; pense, i puc estar errat, que molts encreuaments de la capital s'han transformat en glorietes amb l'objectiu d'intentar regular el trànsit, però que en realitat la solució adoptada, la creació d'una rotonda, no sempre ha estat la més encertada..

Ara, els veïns ens assabentem que el'ajuntament projecta construir dues rotondes més, a l'avinguda del Castell Vell, a "l'antic desvio", que s'afegiran a les ja existents, de la ronda est, del pas del riu sec, de la carretera de l'Alcora, de la Salera, de la "Matutano"...,  amb la finalitat, segons els tècnics i entesos, de millorar la seguretat viària a la quadra Borriolenc.

És cert que la ciutat ha crescut en aquella zona, als barris de Sant Agustí Sant Marc, però després que el Suprem ratificara l'anul·lació definitiva del PAI Mestrets, i la no construcció de les més de 6000 vivendes projectades, semblava no seria necessària la reordenació del trànsit i, per tant, no caldrien més actuacions sobre aquella avinguda.

Però, no ha estat així i, amb un pressupost de licitació que ascendeix a 155.000 euros i amb un termini d'execució de tres mesos  vol aconseguir-se que la mobilitat per aquella zona millore, malgrat que en poc més de 100 metres caldrà creuar dues rotondes, una entre Castell Vell i Diputació, i l'altra entre Castell Vell i quadra del Borriolenc. Dues rotondes seguides per donar més fluïdesa? No sóc entés però d'entrada em costa creure-ho..

Tant de bo tot el que puguem perdre en fluïdesa ho guanyem en seguretat, tant els conductors com els vianants, perquè de no ser així de poc o res serviran les noves rotondes projectades convertint-se en uns punts més de conflicte.  Finalment, seran odiades o seran estimades? El temps ens ho dirà...

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada