Una paraula de moda, que fins fa uns pocs anys quasi ningú coneixia i menys encara emprava i que ve a definir un concepte econòmic, social i sobretot ecològic, al voltant de les relacions entre les societats i el medi ambient.
La sostenibilitat consisteix a proveir el millor possible avui sense posar
en perill els recursos de demà, fomentant una manera d'organitzar l'activitat
humana de manera que la societat i els seus membres siguem capaços de satisfer
les necessitats al mateix temps que ajudar a mantenir la biodiversitat.
El vessant ecològic o ambiental fa referència als recursos de la Terra i a
la qualitat de vida pel que fa a la higiene, alimentació, salut, habitatge,
contaminació, etc. A la nostra ciutat, a Castelló, l'equip de Govern Municipal
va impulsar un pla EDUSI, una Estratègia de Desenvolupament Urbà Sostenible i
Integrat, fent possible un treball col.laboratiu entre l'ajuntament i la Unió
Europea, mitjançant els projectes de desenvolupament ciutadans cofinançats amb
fons FEDER.
Per impulsar i materialitzar les actuacions previstes entre els anys 2018 i
2022, s'han consensuat 4 objectius temàtics, essent un dels prioritaris aquell
que fa incidència en l'impacte mediambiental, l'OT-4, que busca "afavorir
la transició a una economia Baixa en carboni en tots els sectors".
Una de les operacions que ha de portar a aconseguir aquest objectiu, entre
d'altres, és la que té incidència en la millora de l'eficiència energètica.
El nostre ajuntament dins el Pla de Mobilitat Urbana i Sostenible
2007-2015, ja va implantar el gener del 2008 el servei de lloguer de bicicletes
públiques, BICICAS, d'enorme èxit any rere any que ha portat a la fi del 2019 a
superar els 900.000 préstecs anuals i a donar servei a més de 6000 usuaris
registrats.
D'altra banda i per facilitar els desplaçaments laborals del personal
municipal, l'abril del 2016, van adquirir-se dues bicicletes elèctriques i un
tricicle, un fet testimonial però amb una finalitat bàsica, promoure l'ús de la
bicicleta entre els treballadors municipals i reduir l'ús de qualsevol altre
tipus de vehicle.
Arribats a aquest punt he de dir que no sé quin ús s'haurà fet d'aquests
vehicles i quina haurà estat la incidència, el que si que puc afirmar és que jo
no he vist en els quasi tres anys transcorreguts, cap funcionari o empleat
municipal fent ús d'aquelles bicicletes.
Tot i això, una innovadora iniciativa, que tampoc sé quina incidència haurà
tingut, va llançar-se el juny del 2018 per continuar promovent la mobilitat
sostenible, una línia de subvencions pels veïns que compraren kits de conversió
de bicicletes urbanes en elèctriques, o per aquells que directament compraren
noves bicicletes, tot amb la finalitat de complementar el servei municipal de
préstec.
I arribem al 2019, a l'abril va fer-se un pas més, anunciant-se que BICICAS
incorporava tres models de bicicletes elèctriques de préstec destinades a
persones amb mobilitat reduïda i als majors de 55 anys.
I si parle de tot açò hui, és perquè per primera vegada he vist una d'aquestes
bicicletes elèctriques als nostres carrers. El cas és que, després de més d'un
any "rodant" per Castelló, crec que "n'he caçat" una, com
aquell que troba un exemplar rar i li crida l'atenció. No sé si és de les
destinades als treballadors municipals o de les generals de préstec, però pel
lloc on estava ancorada, un "poste" a la plaça del Doctor Pont i Gol,
a tocar del Bisbat i de l'oficina de recaptació, quasi amb total seguretat
diría que el seu usuari o usuària seria un treballador municipal. Es tracta
d’una bicicleta de la marca Devron, fabricada per l’empresa andalussa, germans
Navarro.
He esperat una estona per veure si coincidia amb el seu usuari o usuària
doncs m'hi haguera agradat que em contara l'experiència, però malgrat restar
allí un grapat de minuts no ha aparegut no ningú, quedant-me amb les ganes de
comprovar l'adaptació de les bicicletes elèctriques al servei municipal de
préstec.
Espere que des de la regidoria de mobilitat es faça un estudi rigorós sobre
l'ús d'aquestes bicicletes elèctriques, que cada dia en siguen més, que no siga
estrany i curiós veure'n alguna pels carrers, que siga prompte habitual; de
moment el benefici ecològic i sostenible sembla que encara és mínim, tot i que
el benefici social, per evolució de l'ús de la bicicleta de passeig, per les
característiques urbanes i la climatologia castellenca, és una realitat en
augment als nostres carrers.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada