No és la primera ni la
darrera ocasió en què recordaré en aquest blog a la per sempre estimada
pianista, compositora i pintora castellonenca Matilde Salvador. I és que el
passat dijous 24, van complir-se vuitanta anys d'un esdeveniment que sense
tenir a Matilde com a veritable protagonista, va constituir un pas més en la
relació Vicent Asensio- Matilde Salvador.
Vicent Asensio, fill del
director de la banda municipal de Castelló, va ser un músic important a la
primera part del segle XX, preocupat per defensar els valors essencials de la
música valenciana, per la qual cosa, i després d'haver aconseguit a l'edat de
30 anys ser premi nacional i internacional de música, la Societat Castellonenca
de Cultura va decidir oferir-li la nit del 24 d'abril de 1940, dijous passat
van complir-se 80 anys, un recital-homenatge on, a més a més d'interpretar-se
entre altres peces, el seu preludi "A la dama de Elche" premi
internacional de 1940, i la "Sonata espanyola" premi nacional de
1939, el públic assistent, va tenir l'oportunitat d'escoltar, tal vegada per
primera ocasió, una peça de la jove alumna seua i que anys després, el 1943 es
convertiria en la seua esposa, Matilde Salvador.
Matilde, tot i la seua
joventut, abans de complir vint anys, ja havia compost algunes obres per a
piano, veu, coral, de càmera i per a orquestra. En plena guerra, amb uns versos
de Bernat Artola, va crear "tres cançons valencianes" obra premiada
pel Consell Valencià de Cultura.
Admiradora de Falla que va
arribar a la seua vida a través d'Asensio, convertint-se per a ella en un model
a seguir, en plena guerra civil Matilde va aconseguir que el folklore
mediterrani, s'entrellaçara amb l'impressionisme, traduint-se en la creació
d'un cicle de cançons per a veu i piano, compostes a l'edat de vint-i-un anys,
i de les que una, "Andaluza", va ser la interpretada per la mateixa
Matilde a la tercera part d'aquell concert homenatge, una peça que va resultar
molt aplaudida.
Aquesta obra dedicada a
Falla, formava part d'un cicle, "Seis canciones españolas", sobre un
text de Lope de Vega. Andaluza és la quarta composició, juntament amb
Castellana, Gallega, Asturiana, Zamorana i Valenciana, obra premiada l'any
1940; només tres anys després Matilde i Vicent, alumna i professor, van
contraure matrimoni, formant així i per més de 35 anys, una de les parelles
artístiques més influents del panorama musical valencià.
En uns anys molt complicats
pel context històric, social i polític de l'època, en un Castelló ombrívol,
perquè continuava havent-hi repressió, la imposició d'un nou règim i la
coincidència amb una enorme crisi econòmica, la Societat Castellonenca de
Cultura no només va trobar l'ocasió per enlairar la figura i les creacions
d'Asensió, si més no, aquell homenatge va servir per a afermar tot el que podia
donar de si Matilde com a compositora i intèrpret.
Matilde va "començar a
destapar-se" musicalment parlant, aconseguint emplaçar-se en un viatge
harmònic, en un estat de confiança i seguretat. Els aplaudiments amb què el
públic va premiar la seua obra, va suposar un 'punt dolç i fascinant' que va
fer, a partir d'aquell moment, i com si es tractara d'un esclat inicial,
brollar amb més èmfasi les seues posteriors creacions.
I de la mateixa manera que a
partir del 1940 van anar imposant-se a la ciutat els elements propis del món
modern, com l'electricitat, les vacunes, l'automòbil, el maquinisme, els
esports o el telègraf, que van anar modificant de manera gradual el caràcter i
la mentalitat rural de la Vila, la música de Matilde va anar brollant sense
parar, sonatines, cançons, al·leluies, danses, misses, serenates, romanços,
òpera... vuitanta anys d'un bonic record.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada