És el vehicle de transport i
mitjà de locomoció, desplaçament i comunicació personal de propulsió humana,
aparegut a la fi del segle XIX, preferit per moltes persones i dels més estesos
mundialment; en l'actualitat, més de 800 milions són emprades diàriament al
món.
Va ser al País Basc i a
principis del segle XX quan va crear-se les primeres fàbriques a Espanya,
Beistegui Hermanos (BH), Orbea, i Gárate Anitua i Cia (GAC), van començar a
"inundar" el país d'aquells artefactes. En poc més de 20 anys, la
bicicleta va passar de ser totalment desconeguda a convertir-se en el principal
mitjà de transport personal.
A Castelló per allò de
"la Plana" i com a complement als carros, els llauradors no van
tardar a emprar-les pels seus desplaçaments pel terme, i així, a mitjan segle
passat, quan a dures penes la ciutat superava els 50.000 habitants, hi havia
"matriculades" 8.300 bicicletes, és a dir 166 per cada 1.000
habitants.
Resulta curiós comprovar com
aleshores i igual que passava amb els carros, les bicicletes "eren
controlades" mitjançant "una matrícula" obligatòria, una taxa
municipal, on depenent de la zona, la capital o els diferents pobles,
l'identificador era l'Ajuntament o la Diputació, una xapa que s'enganxava a una
part visible del vehicle i romania allí tot un any, ja que "els
municipals" eren els encarregats de comprovar que qualsevol bicicleta que
anara pel terme, tinguera la seua matrícula en regla.
Com a conseqüència de la
introducció massiva d'automòbils, va ser a l'inici dels anys setanta del segle
passat quan l'ús de la bicicleta va reduir-se, desapareixent les taxes de
circulació d'aquelles, i iniciant-se el seu ús com a element d'esbarjo.
El creixement poblacional i
la globalització van fer la resta, van modificar els nostres hàbits quotidians
amb el temps, orientant-nos cap a un nivell de vida caracteritzat per l'estrés
i el tràfec constant. La bicicleta va desaparéixer de la nostra vida diària,
deixant de ser un mitjà de transport essencial i perden la batalla enfront dels
vehicles de motor, mantenint-se com a element de cap de setmana, vacances i
estiu.
Malgrat que en l'actualitat
tres de cada quatre espanyols tenim com a mínim una bicicleta a casa i que vora
el 88% sabem anar amb ella i que més de 15 milions, el 40% dels espanyols,
l'emprem amb certa freqüència, malgrat que les ciutats s'esforcen a tenir
carrils-bici i serveis de préstec, malgrat que es pot afirmar que la bicicleta
és l'únic vehicle que presenta externalitats positives, ja que millora la salut
de les persones que la fan servir, la realitat és que la reaparició de la
bicicleta com a mitjà de transport per promoure la mobilitat sostenible i
segura a les nostres ciutats, i en concret a Castelló, no és una realitat.
Però, vet per on, aquesta
crisi del coronavirus, tal vegada com a part positiva, puga marcar un abans i
un després en el foment de la bicicleta, ja que en aquesta etapa que se'ns
acosta, aquest mitjà de transport manté els avantatges de la reducció de la
probabilitat de contagi que pot donar-se amb l'ús del transport públic, a la
vegada que combina a la perfecció els avantatges d'un vehicle privat: rapidesa,
llibertat i versatilitat, amb els avantatges socials, econòmics i ambientals
del transport públic, ja que és apta pràcticament per a totes les edats, no
consumeix combustibles fòssils, no contamina ni fa soroll i té un
cost...assequible.
Arribem als diners, al cost.
És veritat que hi ha de tots els preus, des d'aquelles ben econòmiques fins
aquelles prohibitives, segons tipus i materials. Bicicletes des de 200 euros
fins a més de 6000 o més.
Però si és veritat que cal
fomentar ara més que mai el seu ús, prioritzant els desplaçaments més eficaços,
sostenibles i saludables, per motius fins i tot sanitaris, si cal restringir el
cotxe i la moto, cal, prendre mesures, d'una banda, pacificar el trànsit,
tornant els nostres carrers a la bicicleta i, d'altra, aquella a la que sembla
que el Govern Valencià s'ha obert, reclamar al Govern central una rebaixa del
21 al 10% de l'IVA aplicable les bicicletes, bicicletes elèctriques, patinets i
altres elements de mobilitat personal.
Si no fa massa dies era el
ministre de Sanitat qui recordava que la bicicleta és un vehicle aconsellable
per a acudir a la feina, i impulsava la circulació amb aquest mitjà de transport
per mantenir el distanciament social després del confinament, ara és un bon
moment per a començar a considerar-la no com a "objecte d'oci", sinó,
girant la vista enrere, com fa 50 anys, com a mitjà de transport ideal a les
ciutats i, en especial a Castelló.
Tinc un parell de bicicletes
a casa, amb un bon grapat d'anys, més de 20, tal vegada si es fa realitat allò
de la baixada de l'Iva, em plantejaria canviar-les i, de segur que com jo, més
d'un o una, un al·licient i respir també per a les "tendes"...
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada